I världen där alla pratar om digitalt, vill jag prata om tryckt personaltidning. “Behöver man den? Verkligen?”, undrar ni kanske. Men det är ett faktum – företag och organisationer fortfarande beställer personaltidning, trots ständigt arbete med digitalisering. Det kan låta förvånande för vissa, men denna kommunikationskanal egentligen har moderniserats och utvecklats under senaste åren.
Varför är det fortfarande värt att ha en tryckt personaltidning?
- Vissa anställda är inte aktiva i digitala medier eller har inte frekvent tillgång till nyhets uppdateringar i intranät.
- Tvärtom: det finns något lyxigt i att läsa en papperstidning, särskilt när man arbetar mycket på dator.
- Personaltidskrift är en bra kommunikationskanal för att visa “values in action” genom exempel på företagets gärningar och insatser.
- Den får “öppna dörrar” bland alla avdelningar. I stora organisationer arbetar man ofta i grupper och knappast känner personal från andra enheter. Artiklar om olika personer som jobbar på organisationen bidrar till gemensam känsla av att vara del av något större än bara en arbetsgrupp.
Målgrupp
Utmaningen med personaltidning är hög konkurrens med all typ av medier och kanaler som medarbetare konsumerar och har kring sig. Maria Westman, ordförande för Swedish Content Agencies, rekommenderar att ändå ha en hög ambitionsnivå och skapa en bra produkt för sin målgrupp.
Fokusera på målgruppen, men våga tänka också ”vilka fler kan läsa denna?”, ”kan vi använda den i fler användningsområden?”. Spännande innehåll i snygg form kan vara intressant inte bara för medarbetare, utan också för personalens familjer.
Arbeta med koncept för tidskiften
Innehåll
1. Hitta balans mellan nyheter, underhållning och mer fakta/information
2. Använd featured stories om ledare och personal.
Varma ord om medarbetarens bedrift, personliga historier om dina kollegor drar till tidningen.
3. Samla intressanta och fräscha fakta om företagets verksamhet i tidningen.
Vad har ni uppnått under senaste månader? Vilka tjänster har varit mest populära? Vem är era nya kunder?
4. Betona organisationens bakgrund.
Betydande ögonblick och intressanta situationer som hände i företaget skulle gärna läsas.
5. Berätta mer om friskvård och andra förmåner.
Det händer ju ofta att personal glömmer eller inte medveten om extra förmåner som man kan få från sin arbetsgivare. Information om gratis yoga eller rabatter i SPA salong kommer säkert uppskattas av medarbetare.
6. Resultat av senaste enkäten.
Vi alla vill veta att våra åsikter kan påverka situationen. Logiskt att resultat av enkäter, kommenterar och reaktion från ledning måste publiceras i personaltidningen. Då vet medarbetare att deras engagemang inte har varit förgäves.
Leave a comment